top of page
Search
  • Writer's pictureרועי אוחיון

הדרך הנכונה להתחיל שותפות

שותפויות ושיתופי פעולה בין עסקים יכולים להיות דרך מעולה להביא שגשוג ופריחה. זאת גם יכולה להיות דרך מאוד מהירה להיכנס לסיוט מתמשך...


בתור יועץ עסקי אני נחשף כל הזמן לדברים מהסוג הזה, בהמון מקרים הביאו אותי לפני תחילתה של שותפות או שיתוף פעולה על מנת לבנות בצורה נכונה את שיתוף הפעולה או השותפות.

אני בעד שיתופי פעולה מכל סוג מכיוון שזאת דרך מאוד יעילה לעבוד.


כשאני או אחד מהלקוחות שלנו נמצאים בצומת כזאת אנחנו עוברים איתם על מספר שאלות (מעין צ'קליסט שבנינו) שעוזר לנו להגדיר את השותפות ועוזר לנו לבנות את הסכם השותפים או הסכם שיתוף הפעולה בצורה הטובה ביותר (רק הערה - את ההסכם עצמו מכין עו"ד שזה המקצוע שלו - אנחנו שם על מנת לעזור לבנות את מסגרת ההסכם ותנאיו).


אז לפני שנכנסים לשיתוף פעולה או מתחילים לעבוד עם שותף, אלו הדברים שחשוב לברר ולהגדיר:


מה כל אחד מביא לשולחן

שיתוף פעולה בין אנשים תמיד מבוסס על משהו פשוט - הוא יודע לעשות משהו שאני לא יודע או הוא יכול לעשות משהו שאני לא יודע או לא רוצה לעשות.

לפני שמתחילים לעבוד ביחד חשוב להגדיר בצורה מאוד ברורה מה כל אחד עושה ועל מה כל אחד אחראי.

אין מצב שבו גם אני וגם שותף שלי אחראים על אותו הדבר. אין מצב שבו גם אני וגם שותף שלי עושים את אותם הדברים.

שיתוף פעולה מוצלח מושתת על זה שכל אחד ואחד מהשותפים הוא בעל תפקיד מדויק ויודע בדיוק על מה הוא אחראי!


הזמן לא עוצר מלכת

רוב האנשים שמתחילים שותפות כלשהי מסתכלים על הרגע הזה. מתסתכלים על כאן ועכשיו. רוב האנשים לא מסתכלים לטווח של 5 שנים קדימה.

חבל...

שותפות טובה היא שותפות שגם עוד 5 שנים מהיום יש לה הצדקה. ותנאי השותפות צריכים לשקף את זה


איך מתגרשים

אחד החלקים החשובים ביותר בהסכם שיתוף פעולה או שותפות הוא לא רק איך מתחילים לעבוד - אלא איך נפרדים במידה והדברים לא עובדים כמו שצריך.

מי לוקח מה?

כמה זמן זה אמור לקחת?

מה התמורה הכספית או הקנס?

ועוד...

חשוב לבדוק איך אנחנו נפרדים בצורה יפה ולא רק איך אנחנו מתחילים.


הגישה הנכונה

אני אוהב לעבוד רק עם אנשים שמחפשים את ה- win-win.

מה זה אומר? זה אומר שאני אוהב לעבוד עם אנשים שמחפשים לעשות לי טוב כדי שלהם יהיה טוב. ישנם אנשים בעולם הזה שטרחו להסביר לי ששיתוף פעולה טוב מושתת על זה שכל אחד עושה פשרות כואבות. הם לא שותפים שלי היום וגם לקוחות שלי מתרחקים מאנשים כאלו.

שיתוף פעולה טוב, שותף טוב או שותפה טובה הם כאלו שמחפשים שלך יהיה טוב כדי שלהם יהיה טוב.

כל גישה אחרת פשוט לא עובדת לאורך זמן.


ההיסטוריה קובעת!

מה שקרה בעבר נוטה לחזור על עצמו.

אנשים שמזלזלים באנשים אחרים ככל הנראה יעשו זאת גם בעתיד.

אנשים שנוטים לבזבז כספים ככל הנראה יעשו זאת גם בעתיד.

אנשים שנוטים למשהו מסוים ככל הנראה יעשו זאת גם בעתיד.


לפני שנכנסים לשותפות או שיתוף פעולה עם מישהו - חשוב לבחון את האדם עצמו ובכלל לא את העסקה שעומדת על הפרק.

האדם הנכון יעזור לך להגיע למקומות גבוהים יותר - יכול להיות שהעסקה הזאת לא תעלה יפה אבל אחרות כן. אפשר להפסיד הרבה מעבודה עם האדם הלא נכון מאשר עם העסקה הלא נכונה


אלו חלק מהנקודות שאנחנו מתעכבים עליהן עם לקוחות שלנו.


לפני שאסיים אני רוצה לתת לך דוגמה מהשטח על משהו שחוזר על עצמו יותר מדי פעמים.


לקוח שלנו עשה שיתוף פעולה רע.

שיתוף הפעולה היה מאוד פשוט - הוא הביצוע ומוטי (שם מומצא) הוא המממן.

הוכן תקציב לפרויקט והם התחילו לרוץ.

הבעיות עלו כשהתחילו קשיים ועיכובים בפרויקט וזה הציף לו כמה נקודות מאוד בעייתיות בהסכם שהוא חתם.

מוטי אמור לקבל את כלל הכסף שהוא השקיע לפני שתבוצע חלוקת רווחים - זה אומר שהלקוח שלנו דה-פקטו מממן חלק מהפרויקט.

בנוסף לזה, הסתבר לנו שבמסגרת ההסכם בינהם, הוחלט כי כל סכום שהועבר ללקוח שלנו בתור שכר יהיה למעשה הלוואה שהוא יצטרך להחזיר מהרווחים שלו בפרויקט. ומעבר לכל זה הסתבר לנו שמוטי (המממן) בכלל לא הביא כסף מהבית אלא לקח הלוואה והריבית של ההלוואה גם נכנסה כחלק מההוצאות של הפרויקט.

בקיצור.... ממש לא עסקה טובה!


לפני שנכנסים לשותפות חשוב לבדוק טוב טוב עם מי עושים עסקים.


שלך, רועי אוחיון, מנכ"ל SKILLS ייעוץ עסקי ואסטרטגי


מצויין-חוזרים

מצויין-חוזרים

bottom of page