top of page
Search
  • Writer's pictureרועי אוחיון

תת-מודע של עסק (כן, יש דבר כזה)

אני מגדיר את עצמי בתור אדם עם 2 רגליים על הקרקע.

אני ריאלי, אני אוהב נתונים ועובדות.  בגלל זה מה שאני אכתוב לך כאן יכול להראות קצת מוזר. לעסקים (בדיוק כמו לאנשים) ישנו חלק תת-מודע שמשפיע על ההתנהלות שלהם ועל הביצועים שלהם. לא מזמן ישבתי עם לקוחה מקסימה שלנו שיש לה עסק בראשון לציון.  הגענו לשלב בתכנית הייעוץ שלה שבו אנחנו צריכים לטפל בשיווק.  מיד אחרי שנתתי לה את נתוני היסוד שקשורים לשיווק קלטתי שלא נוח לה. משהו ממש הפריע לה, אז עצרתי הכל והתחלנו לדבר.  כמובן שקיבלתי מחסומים "הגיוניים" אין מספיק כסף לפרסום, אין עובדים שיטפלו בזה, אין לי זמן לזה ועוד דברים כאלו.  לא עצרתי כאן מכיוון שעד לכאן קיבלתי מסך עשן.  (מחסום "הגיוני" - כל מחסום שנשמע כמחסום אבל בעל העסק לא יכול לטפל בו בעצמו. כל מחסום או מעצור שלא פותח לנו שום פתח לטיפול או לשיפור) הטיפול במצב הזה הוא פשוט מאוד ליועץ מיומן: "הבנתי את כל המגבלות, אבל... תגידי לי, מה מפריע לך ? מה השיקול שלך לגבי זה?" היא מיד ענתה לי - "אני לא רוצה להיחשף" יופי!!! עכשיו שהשיקול ידוע אפשר לטפל בזה!!! יום אחרי השיחה שלנו (שכמובן המשיכה עד שזה נפתר), קיבלתי ממנה 2 סרטונים, ועשרות תמונות שיכולנו להשתמש בהם בפרסום! וכל זה ממישהי שלא רוצה להיחשף.  אז מה בעצם עשיתי איתה? אחרי שהבנתי מה השיקול שלה ומה באמת מפריע לה, יכולתי לבחון את כל המרכיבים השונים של הבעיה (לרבות השיקול שהיה לה שזה חלק בלתי נפרד מהבעיה). ומכאן אפשר היה לנסח תכנית עבודה שתאפשר מענה מסודר לזה! אני יכול לומר לך שקיימות 5 דרכים לפתרון של בעיה. במקרה של הלקוחה הזאת מה שבחרתי לעשות היה פשוט לא לטפל בבעיה... :) כל מה שעשיתי היה למצוא לה מישהי אחרת שתוכל לייצג את העסק שלה מבלי שהיא עצמה תעמוד מול אור הזרקורים! בפועל לאחר שהיא ראתה את הפתרון, ירדה לה קצת ההתנגדות להיחשף והיום אני מקבל ממנה תמונות וסרטונים שלה ושל הפרזנטורית שלה :) עכשיו מה הנקודה פה? השיקולים שלך חזקים יותר מכל דבר. אין שום דבר בעולם הזה שיכול לשבור את ההחלטה שלך, את האמונה שלך או את השיקולים שלך. רק האדם עצמו יכול לשנות את זה. אני יודע שזה טיפה רוחניקי אבל זה המצב. אני כן הייתי רוצה להסביר לך למה זה -  היא לא רצתה להיחשף וזה היה השיקול שישב בבסיס כל החלטה ופעולה שהיא עשתה בכל מה שקשור לפרסום. כל החלטה וכל פעולה הושפעו בכיוון הזה -  פליירים שהוציאה היו ללא תמונה שלה, פוסטים בפייסבוק היו אך ורק עם תמונות גנריות מכל מיני אתרי תמונות, לא כתבה מאמרים, לא עשתה סרטונים וכו' וכו'. מכיוון שהיא לא רצתה להיחשף, כל דבר שהיא עשתה בוצע מתוך המחשבה שמה שהיא עושה לא צריך לחשוף אותה מיותר לציין שזה די הרס לה את ההתפתחות של העסק לאורך השנים.  וחבל... פתרנו את זה בשיחה של רבע שעה. פעילות של 8 שנים (זה הזמן שהעסק שלה פעיל) בוצעה בצורה מאוד לקויה שלא נתנה אפשרות לעסק להתפתח לרמה שהוא היה אמור רק בגלל שיקול. אני בטוח שגם לך יש שיקולים. גם לי יש שיקולים, לכל אחד מאתנו יש אותם. זאת לא הבעיה.  בנקודה שהשיקולים האלו הופכים להיות מחסום שעוצר את העסק שלך, שם מתחילה הבעיה. גם חשוב לזכור שלא כל שיקול חייבים לפתור עד הסוף ולא כל מחסום חייבים לשבור. צריך לעבוד עליהם אך ורק עד למצב שבו המחסומים הללו והשיקולים הללו כבר לא עוצרים אותך. כמובן שזה לא נוגע רק לתחום הזה.  פה כתבתי לך על נושא השיווק אבל זה יכול לבוא לידי ביטוי לדוגמה בתחום הפיננסים או כ"א. אם בעל העסק יצליח לשנות את השיקולים שלו, העסק ישנה כיוון. מקווה שזה עזר לך ותרם לך. אם יש לך שיקול כלשהו שמפריע לעסק שלך להתפתח, אני אשמח לעזור לך. שלך, רועי אוחיון, מנכ"ל SKILLS ייעוץ עסקי ואסטרטגי

מצויין-חוזרים

מצויין-חוזרים

bottom of page