top of page
Search
  • Writer's pictureרועי אוחיון

לעסקים יש חוקים

היי הרבה אנשים לא ממש מבינים מה זה ייעוץ עסקי ואיך מישהו שהוא לא הבעלים והרבה מאוד פעמים לא מהתחום בכלל יכול לגרום לעסק לשגשג ולפרוח.

אז החלטתי לחשוף כמה מהנוסחאות שאנחנו עובדים איתם ושגורמות לעסקים לצמוח, אבל לפני זה אני רוצה להסביר משהו קטן. יש חוקים לעסקים. בדיוק כמו שיש חוקים ברורים בפיזיקה, כימיה וביולוגיה. כשמפרים את החוקים, מקבלים תוצאות רעות (מחזורים קטנים מדי, לקוחות לא מרוצים, בעיות פיננסיות וכו') כשעובדים נכון עם החוקים מקבלים עסקים שמגשגים (מחזורים שמנים, רווחיות גבוהה, לקוחות מרוצים וכו')

מצד שני, אין שני עסקים זהים. כל עסק הוא שונה. גם שני עסקים מאותו התחום, שנמצאים באותו אזור לא יהיו זהים (זה קשור לאחת מהנוסחאות אבל אני לא אכנס לזה כרגע). 

אז חלק מאוד חשוב מהעבודה שלנו היא לא רק ליישם את החוקים, אלא גם לעשות להם את ההתאמה לאותו עסק ספציפי שבו מטפלים, ושוב - כל עסק הוא שונה.

למה כל ההקדמה הזאת? כדי להסביר לך שאת החוקים האלו צריך להעביר דרך השכל הישר, הניסיון שלך ומה שנכון לעסק שלך.  יישום שלהם יעזור אבל חייבים לוודא שעושים את ההתאמה לעסק הספציפי על מנת לא לגרום לעבודה מיותרת או להפרעה לדברים שונים בתוך העסק.

ועכשיו לכמה נוסחאות וההסבר שלהן: מהירות = עוצמה האמת היא שזה בכלל חוק פיזיקלי. קליע של רובה יכול לפצוע ולהרוג רק בגלל המהירות שבה הוא זז. החוק הזה הוא נכון גם בעסקים. איכות היא חשובה אבל היא לא יכולה לבוא על חשבון מהירות. אם חיכית למעלה משעה למנה שהזמנת במסעדה, זה כבר לא ישנה עד כמה המנה הזאת טעימה. אחד מהדברים החשובים ביותר בעסק זה לוודא שהדברים עובדים מהר ככל שניתן! דגש - נא לא להבין מזה שאפשר לוותר לחלוטין על איכות. יש חשיבות מאוד גדולה לאיכות המוצר והשירות שלך אבל האיכות מגיעה אחרי המהירות! צורך בקבלת החלטה = איטיות ניתן לומר שזה די דומה לנוסחה הקודמת אבל ראיתי את זה ביותר מדי עסקים ולכן החלטתי לשלב גם את זה. ניתן לומר שלקבל החלטה זה כמו להגיע עם הרכב לצומת. לפני הצומת מאטים את הרכב, מסתכלים לצדדים ובוחנים טוב טוב את הדרך ימינה ושמאלה. זה כמובן אומר שכבר לא נוסעים במהירות גבוהה. אחד מהתפקידים של בעל עסק הוא להוריד ככל שניתן את הצורך בקבלת החלטות. זה נכון גם לכל מה שקשור לשיווק ולמכירות וזה נכון גם להתנהלות של העובדים. קביעת מדיניות ברורה ונהלי עבודה מדויקים לעובדים היא קריטית על מנת לעזור להם להמנע מקבלת החלטות (כי המדיניות והנהלים כבר עשו זאת) והיא עוזרת לפעולות מהירות יותר מצד הצוות (שלא לדבר על זה שהעובדים יעשו למעשה את הדברים שחשוב לך ובצורה שחשובה לך...). כמו כן צריך לקחת בחשבון דבר נוסף - עובדים שיש להם נהלי עבודה מדויקים ומדיניות ברורה מרגישים יציבים יותר בתפקיד מכיוון שברור להם מה מצופה מהם ואיך. שליטה = רווח נוסחה מאוד מאוד חשובה שחייבת להתקיים בכל עסק. לעשות מחזור גדול זה קל (זה מאוד פשוט לעשות את זה ויש לזה טכניקות ברורות שניתן ליישם כמעט בכל עסק די מהר), לייצר רווחים אמיתיים לעסק זה החלק היותר קשה כמו שכל בעל עסק יודע. ישנם כמה נוסחאות שנוגעות לרווחים אבל זאת החשובה ביותר.  שליטה פירושה שיש לך יכולת לבחון, לנתח ולהחליט (על בסיס קבוע), שליטה פירושה שיש לך יכולת להתחיל, לשנות ולעצור. זה אומר שכל דבר בעסק צריך להיות תחת בקרה - כל תוצר חייב להיות תחת מדידה מדויקת לאורך זמן על מנת שתהיה לך את האפשרות להבין איפה הרווח שלך, איפה העסק שלך מבזבז סתם כספים, איפה העסק שלך לא באמת עובד וכו'. את השליטה הזאת אנחנו בד"כ משיגים על ידי סטטיסטיקות (כלומר טבלה פשוטה שבה אנחנו מסכמים כל שבוע כמות של משהו - לדוגמה כמות פגישות מכירה שהתקיימו, כמות לידים שנכנסו, כמות מיילים שיצאו וכו'). רק בקרה יציבה שכזאת לאורך זמן תאפשר לך להשיג שליטה מלאה על כל העסק. (טיפ - ישנם תחומים שבהם יש תוכנות ייעודיות שעוזרות לך לעשות את זה בצורה אוטומטית - לדוגמה בתחום הכושר או בתחום המזון.)

זה מספיק לפוסט אחד, מצטער שיצא לי ממש ארוך אבל ממש רציתי שיהיו לך את הנתונים האלו.



שלך, רועי אוחיון, מנכ"ל SKILLS ייעוץ עסקי ואסטרטגי

מצויין-חוזרים

מצויין-חוזרים

bottom of page